Hvordan får jeg styr på mit temperament og vender min vrede?

19 Flares Twitter 1 Facebook 9 Google+ 7 LinkedIn 2 Filament.io 19 Flares ×

Henrik skrev til mig og bad om et råd nu og her:

“Hvordan får jeg styr på mit temperament og vender min vrede?”

Her er Henriks brev og mit svar:

“Hej Vibeke

Jeg har virkeligt brug for et godt råd og en øvelse nu og her!

Kan du give mig en øvelse, der lige kan få mig ned igen, når mit temperament er ved at blive varmt. Tænder lidt for nemt for tiden.

Mit problem for tiden er, at jeg ikke synes, at dagen er lang nok. Det skyldes, at der som selvstændig er nok at lave. Men også at jeg nogen gange synes, at det kan være svært at komme i gang om morgen. Ikke at komme op men når jeg skal i gang. Der er så meget at gå igang med at jeg har svært ved at komme igang. Kommer så let til at lave oversprings handlinger. Hvilket jo bare udskyder det, der skal gøres.

Det sidste års tid har jeg været presset fra banken. Og har det svært ved at blive ved med at motivere mig selv, når jeg ikke synes at jeg får ros/anerkendelse for de resultater, jeg har nået. Jeg glemmer at fejre de mål jeg når, men også at få lagt mål.

Men i år skal det være anderledes!

Jeg håber, at jeg kan finde en måde at finde energien tilbage.

Det jeg tror vil passe mig bedst er en øvelse der er nem og hurtigt og som kan laves hvorsomhelst og nårsomhelst.

Mvh Henrik”

Vibekes svar til Henrik:

Tusind tak for din mail!

Åh, hvor jeg kender den frustration du går med. At kæmpe SÅ hårdt og følelsen af at indsatsen ikke anerkendes og værdsættet eller honoreres.

Og følelsen af at være overvældet, så man ikke kan handle og bare udsætter handlinger.

Det er tydeligt for mig, når jeg læser din mail, at du ved, hvor kæden hopper af, men at du af den ene eller anden grund ikke får gjort det, der tæller indeni. Du ved, du foretager overspringshandlinger, du mangler motivation og glemmer at rose og fejre de succeser, du skaber.

Og jeg forstår godt, at det bliver for meget og du kan reagere med at temperamentet tænder af og du fyldes af vrede.

Du beder om en øvelser til at styre temperamentet. Jeg tænker, du er meget frustreret og føler afmagt, hvad ALLE ville gøre i din situation med pres fra bank og konstant at knokle uden helt at kunne se meningen efterhånden.

Det ødelægger motivationen. Det stresser hele kroppen og sindet.

Det betyder, at hele kroppens energisystem er ude af balance. Det kan bevirke, at man følelsesmæssigt bliver ude af balance. Det kan vise sig ved, at man kan have svært ved at styre sit temperament og sin vrede. Man bliver fyldt med følelser af fx irritabilitet, vrede, aggression, bekymringer, frygt, tristhed og andet.

Ifølge Traditionel Kinesisk Medicin skaber og huser kroppens organer forskellige følelser både ved balance og ubalance. Det betyder, at ved ubalance kommer leveren fx til at skabe og huse følelser som misundelse, jalousi, vrede og aggression. Kort sagt kan det gå ud over dit temperament.

En krop og et sind i balance derimod, har en lever i balance og den vil skabe og huse følelser af venlighed og gavmildhed.

Hvert organ og dets organmakkerpar huser hver sine følelser i balance såvel som ubalance. Her nævnes de mest fremtrædende:

Lunge & tyktarm: Tristhed, sorg, uretfærdighed, når der er ubalance og i balance er det mod og retfærdighed.

Nyrer & blære: Frygt, chok, traume, bekymringer, indre uro,  når der er ubalance og i balance er det blidhed, opmærksomhed, ro og tillid.

Lever & galdeblære: Irritabilitet, vrede, aggression, jalousi, misundelse, frustration, stress,  når der er ubalance og i balance venlighed, gavmildhed og tilgivelse.

Hjerte & tyndtarm: Hastværk, arrogance, ondskab og had,  når der er ubalance og i balance er det kærlighed, glæde, lykke, påskønnelse, taknemmelighed og indre ro.

Mave, milt & bugspytkirtel: Tankemylder med bekymring, angst og nedladenhed,  når der er ubalance og i balance er det retfærdighed, åbenhed og medfølelse.

Måske vil du genkende flere følelser her ovenfor. Du vil sikkert også finde følelser, som du tænker: “Hov, det er længe siden, jeg har haft det sådan”.

Man kan have svært ved at kende sig selv og sine egne reaktioner, når man er så presset.

Du skal vide, at det er helt normalt og helt forståeligt, det er et langvarigt pres og det sætter sine spor. Heldigvis er sporene til at fjerne igen. Det er muligt igen at komme i balance, så man igen kan styre sit temperament og vende sin vrede. Man kan “kende sig selv” og føle, at man er “sig selv igen”.

Jeg har især en lille serie, som vil hjælpe dig og som du kan indøve til at gøre, præcis hvor du end er. Jeg bruger den selv, når jeg kører bil fx.

Det er en øvelse med seks forskellige lyde. Lyde er vibrationer, som med sine vibrationer bringer balance til kroppen og dens organer.

Serien kan gøres siddende og stående. Den kommer som video her, men du kan sagtens lære dig øvelsen og gøre den kun med åndedræt og lyde uden armbevægelser. Effekten vil stadig være tydelig og mærkbar.

Disse seks Helende Lyde, som de kaldes er nærmest førstehjælp til krop og sind. Du finder flere Qigong førstehjælpsøvelser her.

De seks Helende lyde

Elementer og lyde er som følger:

Lunger & tyktarm – Ssssss (som en slange) – metalelementet.

Lyden siges gennem en smal række mellem tænderne, med bred smal åbning i læberne.

Nyrer & blære – Tjuoo (lidt som ”Ahtjuuuoo”, bare uden ”Ah”) – vandelementet.

Rund læberne og uden anstrengelse med tungen i ganen startes lyden med at slippe ganen og lade lyden og luften slippe ud gennem den runde åbning.

Lever & galdebælære – Sccchhhyyyyyy (som at tysse på nogen) – træelementet.

Spids munden og skyd underlæben lidt op så lyden skubbes mellem fortænderne i opretgående retning.

Hjerte & tyndtarm – Haaaa(w) (som når du ånder på en rude) – ildelementet.

Åben munden, men gør den mere rund end vi danskerne ville gøre ved at udtale bogstaverne Ha. Der skal være mere fylde inde i munden så lyden bliver lidt mere ”Hå”, men mere som engelsk udtale af ”Haw”

Milt, mave & bugspytkirtel – Hhuuu (På engelsk som Whooooo) – jordelementet

Gør munden let oval, mere bred end rund. Lad lyden passere læberne og tænderne stort set uden at skabe en lyd.

3 dobbelte varmer af kroppens hulrum (fjerne varme fra hovedet ned i fødderne og giver bedre søvn!) – Heeeeee – denne hører ikke til et element.

Gør munden bred og lad lyden passere tænder og læber uden at skabe en decideret lyd.

Gør øvelsen sammen med mig her i sin fulde og komplette udgave:

Nu har du fået en nu og her øvelse. Jeg tænker også, at et par ideer til at gøre noget nyt/noget anderledes kan forebygge, at stressen igen hober sig op, så det går ud over dit temperament og udløser vrede.

Mht. overspringshandlinger, så har jeg fundet en strategi, som virker for mig. Hver dag når jeg afslutter min dag, laver jeg en liste over de tre vigtigste punkter til næste dag. Det er ofte de punkter, som jeg er mest skrækslagen for at gå i gang med og derfor æder de al energi, indtil de er gjort. Om morgenen starter jeg så med dem (sætter tit min tlf til at påminde mig).

Når jeg så har overstået første punkt, så giver jeg mig et klap på skulderen og roser mig selv, fejrer måske med en lille pause inden næste punkt. Generelt er jeg god til at have en struktur for min arbejdsdag. Min struktur er udsprunget af mine mål og derpå de planer, som er nødvendige for at nå målene.

Jeg er også virkeligt god til at rose mig selv efterhånden. Det er så vigtigt, at man kan være stolt af at gøre de svære ting, at man anerkender, at man gjorde noget, der føltes svært selvom det måske for andre ser let ud.

Det pres du oplever fra banken kan sagtens påvirke dit selvværd og din selvtillid. Det behøver det bare ikke – du gør jo dit bedste og selvom du kan skrue på dit bedste og nå lidt bedre resultater så er du afhængig af samfundets økonomi, afsætning osv osv osv.

Du har ikke indflydelse på andet end det du kan gøre selv og så håbe resten er med dig.

Jeg vil også anbefale dig den øvelse, der hedder Universet ryster – den er også i artiklen om Stresshåndtering. Den bruger jeg til at ryste det ubehagelige af mig. Ellers sætter det sig i kroppen og forplumrer krop og sind.

Hvis stress og ubehag rystes ud af kroppen, finder man ressourcerne og energien frem igen. For at kunne finde sit fodfæste igen er det vigtigt, at få renset gammel energi, gamle følelser og gamle tanke- og handlemønstre ud. Det gør både De seks Helende Lyde og Universet ryster.

Jeg håber, du får styr på temperamentet og vendt din vrede til venlighed og glæde. Det ønsker jeg for dig!

Vibeke Fraling

Kærlig hilsen

Vibeke

19 Flares Twitter 1 Facebook 9 Google+ 7 LinkedIn 2 Filament.io 19 Flares ×

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *