Balance mangler både fysisk og energetisk hos teenager

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×

Balance Vibeke Fraling“Min datter har dårlig balance”

Jeg fik en mail i min brevkasse fra en bekymret mor:

Hej Vibeke
Jeg syntes det er en fantastisk side. Jeg kæmper med min datter som giver mig mange bekymringer, hun er 13 år har dårlig motorik som vi træner, hun er særlig sensitiv, har for stamme haser,er meget foroverbøjet har dårlig balance, ser ikke ordentligt,kan ikke lide berøring, jeg har det sidste halve år givet hende massage dybe tryk 2 gange en halv time dagligt, hvilket også har hjulpet, hun sagde en dag mor nu gør det ikke ondt at røre ved mig selv mere. jeg har meldt mig ud af arbejdsmarkedet for en periode for at træne med min datter, daglig træner jeg også hendes labyrintsans, udstrækker hendes haser og massage samt en masse muskel træning, tænkte om du kunne give mig nogle øveler som kunne afspænde hende, måske gøre så hun ikke bliver så anspændt, vi kan mærke stor forskel på når hun har ferie og går i skole, hun er mere afslappet i ferien ,og måske hjælpe hende så hun ikke bliver så påvirket af andres mennesker, vores kinesiolog siger at det er andres energier som tuner ind i min datter, kan man beskytte min datter for andres energier, kan man med dine øvelser påvirke labyrintsansen /labyrintorganet og få min datter så afslappet at hun kan holde til andres berøringer.

Håber du kan hjælpe os.

Med venlig hilsen den bekymrede mor

Kære Bekymrede mor

Tusind tak for ros om min hjemmeside. Jeg er glad for, du skriver. Jeg kan og vil selvfølgelig gerne hjælpe jer! Det er en svær situation at stå i, når ens barn ikke trives, udvikler sig og fungerer optimalt. Og flot at du trækker dig ud af arbejdsmarkedet og sætter 100% ind for at bistå hende i hendes udvikling.

Der er flere steder at sætte ind.

Kinesiologen har ret i at det handler om energi. Qigong handler om at arbejde med sin livsenergi og især få den rundt i kroppen til cellerne.

Balance haser Vibeke FralingDe muskler, som kaldes hasemusklerne er især  m. semimembranosus, m. semitendinosus og m. biceps femoris. Disse tre sørger for, at man kan gå fremad i livet både rent faktisk med fysiske skridt, men også i en mere psykologisk og overført betydning. De handler om at holde sig igang, have fremdrift og retning i livet samt manifestere følelser og behov (især sensualitet og sexualitet) Og med en 13 årig kan man tænke, at det ikke har med hende at gøre, men den væsentligste del af vores seksualitet grundlægges i 3-6 års alderen. Det er her, vi finder balancen mellem romantik og seksualitet.

Men for din datter er det formentlig mest relevante de to temaer om at 1) holde sig igang og 2) have fremdrift og retning. Dette vender jeg tilbage til.

Du nævner manglende balance og dårligt syn, samt foroverbøjethed. Hun er særligt sensitiv og bryder sig ikke om berøring, ej heller selv at røre ved sig. Overordnet er hun slet ikke i sin krop. At være særligt sensitiv er dels et karaktertræk, men kan forstærkes af traumatiske oplevelser.

Lad mig med det samme definere traumatiske oplevelser som helt enkelt at være oplevelser, som kræver flere ressourcer at bearbejde, end man er i besiddelse af. Det kan således være noget så simpelt som at vælte i babystolen, falde, eller tabe noget over sig. Ting vi voksne kan have tendens til at bagatellisere.

Hvis man er særligt sensitiv har man et nervesystem, som er meget mere følsomt for sanseindtryk og som bearbejder disse meget grundigere end tilfældet er for ikke-særlig sensitive. Derfor kan selv “små” hændelser overbelaste nervesystemet og betyde at personen udvikler et traume.

Fortvivl ikke! Der er råd og helt enkle øvelser, som kan hjælpe!

Jeg er selv særligt sensitiv og ved, hvor meget det gør at få frigjort energien fra gamle traumer, så man får et større beredskab til at håndtere de hændelser livet byder på. Et overbebyrdet nervesystem giver stress og kan udvikle sig til PTSD (post traumatisk stress syndrom).

Ikke at kunne lide berøring kan være svært invaliderende, fordi berøring er så stor en del af sport, socialt samvær og kommunikation bare for at nævne nogle. Det tyder på overbelastning af hendes sansesystem. Med andre ord vil en afstressning af hendes nervesystem betyde, at hun efterhånden kan håndtere berøring og formentlig en dag endda vil kunne lide berøring.

Balancen kommer på plads efterhånden som hun “kommer ned i kroppen” igen. Hvis man ikke er i sin krop, kan man ikke mærke hvordan kropsholdning/hældning er. Og de stramme haser gør det ikke let at få en hensigtsmæssig holdning.

Synet kan skyldes spændte muskler i og omkring øjnene. I overført betydning handler synet om at “se klart”. Jeg bruger selv briller, men er netop gået igang med at arbejde med at afspænde muskulaturen i og omkring øjnene og mærker, at min syn ændrer sig. Men det har ikke prioritet for din datter lige nu, tænker jeg.

Balance er altid målet i Qigong

Stillet op i prioriteret rækkefølge ser det sådan ud med de aspekter, der kan genskabe balance for din datter lige nu:

  1. Berolige nervesystemet
  2. Slippe stress og grounde
  3. Vænne sig til berøring
  4. Øvelser for stramme haser
  5. Øget kropsbevidsthed med fokus på holdning

Berolig nervesystemet og skab fundament for balance

Qigong åndedrættet

At trække vejret er helt essentielt. Der er både noget fysiologisk forbundet med åndedrættet og noget psykologisk og følelsesmæssigt. Fysisk handler det om at ilte kroppen. Psykologisk handler det at kunne “få luft” om at “kunne trække vejret frit” – altså at kunne være den man er og fylde det man fylder menneskeligt. Følelsesmæssigt kan man “føle man er ved at blive kvalt”, at man “ikke kan ånde frit” eller “man holder vejret”. Derfor er det vigtigt at lære at trække vejret så krop, sind og følelser er i balance. Ved den dybe vejrtrkning ned i maven, som vi i Qigong kalder Qigong åndedrættet aktiverer både mellemgulvsmusklen, som efterhånden afspændes og slipper følelsesmæssige spændinger. Samtidig aktiveres nervus Vagus, som beroliger nervesystemet og tillader aktivering af det parasympatiske nervesystem, hvis hovedformål er restitution, hvile og fordøjelse. Aktivering af parasympatikus, som det parasympatiske nervesystem også kaldes fører til en deaktivering af stressreaktioner i kroppen og det er dermed muligt for kroppen at sænke stressniveauet.

Qigong åndedrættet kan gøres alle vegne og i alle situationer. Når blot teknikken er lært, kan det dybe åndedrag gøres ubemærket overalt. Og tre dybe Qigong åndedrag kan være forskellen på om man oplever en situation eller en oplevelse overkommelig eller overvældende.

At slippe stress og grounde

Universet ryster

Denne øvelse beskrives rigtig godt i min artikel hvad er stress. Kort fortalt handler den om at ryste spændinger af enhver slags løs og dermed frigive energien i kroppen.

Denne øvelse kan gøres nårsomhelst og hvorsomhelst! Alle kan have glæde af den og man skal blot være opmærksom på, at da den forløser stress i kroppen, så kan man opleve at forskellige følelser dukker op. Jeg har fx oplevet at tårerne er begyndt at strømme ned af mine kinder og jeg er begyndt at hulke, mens jeg har lavet den. Og da jeg ved, at øvelsen er en stressrelease har jeg været helt rolig og blot fortsat øvelsen. Jeg ved, at det blot er gammelt, der slipper og forlader mit system og kort efter er det aftaget. Faktisk har jeg følt, der var mere plads indeni mig og jeg har følt mig lettere bagefter.

Hvordan vænner man sig til berøring?

Bliv bevidst om sansninger

Din datter er ved at vænne sig til berøring. Det tyder som jeg tidligere nævnte på, at hendes nervesystem er overbelastet. Sansninger bearbejdes af nervesystemet og for mange sansninger svarer til at kortslutte et elnet. Udover det du allerede gør kan jeg anbefale to ting – Sæt ord på sansninger. Lad hende øve sig i at sætte ord på det hun sanser; koldt, varmt, tørt, vådt, hårdt, blødt er det helt nemme. Men hvad sanser hun fx ved tøjet på sin krop, kradser, blødt, stift, stikkende, skærende syninger, blid berøring… Det at blive bevidst om sansninger kan bringe bevidsthed til, hvilke følelser de afstedkommer i hende. Fx så kan jeg ikke have bestemte stoffer direkte på min hud. Det blev jeg først bevidst om i min voksen alder, da jeg begyndte at blive bevidst om mine sansninger. Jeg bliver irriteret over stof, der kradser og stikker eller er stift. Den irritation havde jeg lært at ignorere som barn, da jeg ikke selv kunne vælge mit tøj. Men irritationen voksede blot og påvirkede min generelle tilstand og mit overskud til andet. Sansninger er også sansning af andre menneskers stemninger og energitilstand, det er sansning af ALT – og da sansninger fører direkte til følelsesmæssige tilstande er sansningerne vigtige. Hvis fx visse sansninger har ført til ubehagelige oplevelser så vil den type sansning altid føre til den type følelse og dermed, er der grundlagt et drænende mønster. Bevidsthed omkring sansninger og følelsesmæssige reaktioner vil derfor give mulighed for at ændre denne automatiske sammenkobling. Derved vil energi frigives. Det vil sige hjælp hende med at sætte ord på, hvad hun oplever i svære situationer: sansninger, altså det som sanses med de fem sanser og hendes sans for at mærke energi og stemninger. Hjælp hende med at sætte ord på,hvilke følelser det efterlader hende i og til sidst hvilke tanker/konklusioner hun gør som følge deraf.

Balance Vibeke FralingSansninger fører til følelser og tankemæssige konklusioner

Det bevidste arbejde med at skille tingene lidt ad er særdeles værdifuldt. Fx kan jeg lynhurtigt mærke den energi, der er i et rum og hvilke mennesker, der udsender en negativ/uhensigstmæssig energi. I lang tid troede jeg, at jeg var sociofobisk – angst for forsamlinger – indtil jeg forstod at skelne mellem sansninger (de andres energi), mine følelser (den var ubehagelig at være i, jeg fik det skidt) og mine tanker/konklusioner (jeg kan nok ikke holde til at være sammen med andre mennesker/der er noget galt med mig). Idag mærker jeg bevidst, hvor energien er god og søger derhen. Er jeg nødt til at være et sted med uhensigtsmæssig energi, laver jeg Qigong Åndedrættet og forestiller mig, at jeg sidder i en sæbebobbel af gyldent lys helt og aldeles beskyttet. Kun kærlig energi, kærlige tanker og handlinger kan trænge gennem boblen.

Jeg har en øvelse mere til det med berøring. Den vil måske være svær lige nu for din datter, men på sigt vil det måske være lettere. Jeg har ikke filmet den, da det er en øvelse, som alle kan intutitivt. Den hedder tørvask og svarer til, at man vasker sig i brusebadet, blot udenpå tøjet. Denne berøring vækker huden som sansesystem og aktivere produktion og udskillelse af lykkehormonet Oxytocin. Oxytocin er det hormon som får os til at føle os elskede. Tørvasken kan gøres hurtigt eller langsomt, blot vær opmærksom på, at sanse undervejs. Hvordan føles det helt konkret? Hvilke følelser får/mærker jeg? Hvilke tanker får jeg? Ofte konkluderer mennesker – det der kan jeg ikke lide. Tit skyldes det de sansninger, følelser og tanker, som er forbundet med bevægelsen/oplevelsen/relationen. Så bevidst opmærksomhed kan gøre rigtig meget her.

Øvelser for stramme haser

At holde knæet mod brystet

Jeg har valgt to øvelser som ikke kun fokuserer på de stramme haser, men på kropsholdning og balance i udførelsen. Det er fra en serie kaldet Liangong Shibafa.

Den første (At holde knæet mod brystet) har fokus på et stræk fra hæl til fingerspids på et ben ad gangen samtidig stiller den krav til balance, da man skal op på et ben og trykke knæet ind mod brystet. Man kan med fordel stå længere tid i strækket end på videoen og trække vejret ned til de stramme haser eller et andet sted, hvor det fornemmes at have brug for at afspænde. Hvis det kniber med balancen i strækket så tag lidt bredde imellem benene, så man starter fra en skulderbreddes afstand mellem fødderne.

Den anden øvelse (At gå frem og tilbage) er en øvelse med fokus på udspænding af brystsiden men især afspænding af lænd, baller og bagside af benene.

For begge øvelser gælder, at du sagtens kan gøre dem mere end een gang til hver side, men dog max fem. Man skal ikke undervurdere hvor dybt Qigong øvelser arbejder og det er bedre at gøre dem få gange dagligt eller et par gange dagligt end mange gange sjældent.

Se stramme haser gør, at det er “hårdt at gå frem i livet”. Mentalt og følelsesmæssigt er det lettere blot at lade stå til, give op, blive stående. Men efterhånden som spændinger fysisk løsnes, løsnes det psykologiske og følelsesmæssige aspekt også og det vil sandsynligvis blive lettere at turde sætte retning i livet og dermed også mål og nå dem.

Øget kropsbevidsthed med fokus på holdning

Wuji-stance

At lære at stå i Wujistance, som er grundstillingen i Qigong vil bringe opmærksomhed til kroppens holdning og hældning.

Wujistance er en øvelse i sig selv i Qigong. Det handler om at stå med mindst mulig anstrengelse, dvs. bruge så få kræfter som muligt på at stå og at stå på en måde, så energien har frit flow i kroppen.

Balance i livet

For os alle gælder at livet “byder os trods” ikke for at genere os, men fordi sådan er det. Hvordan vi vælger at møde denne “trods” afgør hvor vanskeligt vi har det. Børn er dog undskyldt, fordi de jo først skal til at lære at klare sig i verden og livet. Det er derfor vores opgave som forældre og voksne nær børnene at give dem redskaber til at skabe det bedst tænkelige liv. Nogle gange virker den opgave større end andre gange.

Vibeke FralingKære Bekymrede Mor

Jeg håber, du her har fået nogle værktøjer, som du og din datter kan have glæde af. Jeg ønsker jer alt det bedste.

Kærlig hilsen

Vibeke

 

 

 

 

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Filament.io 0 Flares ×